הסתיימו עבודות שימור בית הכנסת העתיק בשפרעם

קובי פינקלר No Comments on הסתיימו עבודות שימור בית הכנסת העתיק בשפרעם

המועצה לשימור אתרים השלימה בימים אלה את עבודות שיקום ושימור בית הכנסת העתיק "מחנה שכינה" בשפרעם. העבודות בוצעו בשיתוף משרד מורשת ומשרד התרבות והספורט, באמצעות צוותי השימור של המועצה לשימור אתרים

צילום: המועצה לשימור אתרים
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בימים אלו הושלמו עבודות שיקום ושימור בית הכנסת העתיק "מחנה שכינה" בשפרעם. בשפרעם חייתה בימי בית שני קהילה יהודית, והיא אף מוזכרת במקורות כאחד המקומות אליהם גלתה הסנהדרין. בית הכנסת נבנה במאה ה-17 בלב הגרעין ההיסטורי של העיר העתיקה בשפרעם, על חורבות בית כנסת קדום. במקום זה, על פי המסורת, היה מושב הסנהדרין לפני קרוב ל-1,900 שנה.

במאה ה-19, בעיקר בגלל מיסים כבדים שהטילו הטורקים על בעלי קרקעות, עזבו רבים מהתושבים היהודים את האזור, ועדיין – ההתיישבות היהודית בשפרעם נמשכה באופן רציף, בהיקף של כמה עשרות, עד לשנת 1917. אחרוני חברי הקהילה שעזבו את העיר, השאירו את מפתחות בית הכנסת אצל משפחה מוסלמית מקומית, המשגיחה על המקום עד היום.

בית הכנסת "מחנה שכינה" נותר עדות אחרונה לחיי הקהילה היהודית בשפרעם, ומכאן חשיבותו הרבה מבחינה היסטורית.

לאורך השנים, בוצעו מספר פעמים שיפוצים במבנה, בעיקר על ידי משרד הדתות, אולם בשנים האחרונות התדרדר מצבו של המבנה באופן משמעותי. לפני כשנתיים, ביצעה המועצה לשימור אתרים בבית הכנסת עבודות הצלה, שכללו בעיקר טיפול במעטפת החיצונית של המבנה, איטום הגג והחלפת חלק מהאבנים שנשחקו לאורך השנים. בחודשים האחרונים, בוצע השלב השני והסופי של הפרויקט, שכלל השלמת הטיפול במעטפת החיצונית, עבודות ריצוף, נגרות החלפת חלונות ודלת כניסה, מערכות חשמל, הצבת מותחנים לחיזוק המבנה ועוד. התוצאה הסופית מרשימה, וכעת ניתן להתרשם מבית הכנסת כמעט כפי שהיה לפני מאות שנים.

עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים מוסר כי: "בגליל ישנם מספר אתרים – כגון מתחם זינאתי בפקיעין ובית הכנסת בשפרעם – הממחישים את רצף אורחות החיים היהודיים לאורך מאות שנים, כמו גם את החיים זה לצד זה, בדו קיום בין העדות והעמים, בדרך כלל בשיתוף ובשכנות טובה. שימור בית הכנסת בשפרעם על ידי גופי השימור של המועצה לשימור אתרים, הינו עוד נדבך במאמצי המועצה לשימור ולהנחלת המורשת בישראל" .



0 תגובות